יום רביעי, 29 בפברואר 2012

איך לעבור טסט ראשון?



ראשית, אני רוצה לציין כי איני מורה נהיגה ואיני מתיימר להיות אחד כזה שכן ייתכן כי פרטים שאכתוב כאן לא מתקשרים כלל למה שהמורה לימד אתכם.
חשוב לציין שהמאמר נכתב מנקודת המבט שלי כתלמיד שעבר טסט ראשון  על רכב פרטי ידני וכבר נוהג 5 שנים בכבישים בארץ.

שנית, דעו כי כל המידע שיוצג לעיל הוא בגדר המלצה בלבד ויישומו על אחריותכם האישית גרידא. כמובן שלצערי לא כולם יעברו טסט ראשון כי כאלו הם החיים, כתיבת המאמר נעשתה כדי לקדם שתי מטרות עיקריות: האחת, לנסות להטמיע ערכים של נהיגה נכונה בקרב הנהגים החדשים, השנייה , להפחית את תקציב משרד התחבורה שהולך ותופח עם השנים בעקבות אלף ואחת סיבות, שאחת מהן זה מס' הפעמים הממוצע שתלמיד ניגש למבחן נהיגה.

מה בעצם מונע מרוב התלמידים לעבור בטסט הראשון?
לחץ? חוסר ניסיון? חוסר בשלות? חניה? ביש מזל?
קשה לי לתת תשובה חד משמעית, אולם עדיין אפשרי להתגבר על הקשיים האלו. אז איך בכל זאת עוברים טסט ראשון? או לכל הפחות, מגדילים את הסיכויים שלנו לעשות כן?

במידה ועדיין לא התחלתם ללמוד נהיגה, אני מאוד מקווה שאתם לומדים למבחן התאוריה, לטעמי הוא חשוב לא פחות מהשיעורים המעשיים ואף קיים יתרון משמעותי לתלמידים המגיעים כבר לשיעורים כשהתאוריה מאחוריהם.
מעבר בחינת התאוריה לפני תחילת הלימודים המעשיים מזכה אתכם בשתי נקודות חשובות: ידע מקדים והורדה של מטלה נוספת שמאפשרת לכם להתמקד במטרה העיקרית, שהיא המבחן המעשי. לצערי קיימים היום לא מעט תלמידים שמתמהמהים ומושכים את התאוריה לתקופת הלימודים המעשיים וחלקם עוצרים את הלימודים בשיא, מכיוון שהם עדיין לא עברו תאוריה.

לפני שנתעסק קצת בפיזיקה מכניקה ושאר ירקות, יש לשנות את צורת המחשבה במידה והיא עדיין לא התרחשה. כאשר אנחנו נוהגים בכבישים בארץ, יש להבין כי אלו כבישים ציבוריים כאשר כל רכב שאושר על ידי משרד התחבורה רשאי לנוע בו. כפועל יוצא של סיטואציה זו, יש צורך לשמור על כללים אוניברסליים כך שכל נהג מודע וכפוף אליהם, אחרת מכוניות יתנגשו זו בזו והכביש שלנו יהפוך לכאוס אחד גדול. אז לכן, כשהמורה מטיח בכם שלא נתתם זכות קדימה, תבינו שעיקרון מאוד חשוב עומד מאחורי זה.

נתחיל מהצעדים הבסיסיים שפשוט חובה לזכור.
בראש ובראשונה כשמתיישבים על מושב הנהג יש לבצע את הפעולות הבאות:
1)חגירת חגורה ווידוא כי כל הנוסעים חגורים.
2)כיוון כיסא כך שאם אתם לוחצים על דוושת הקלאץ' עד הסוף מפרק הברך אינו ננעל, כלומר שתישאר זווית קהה בין השוק לירך.
3)כיוון מראות כך שבשתי המראות הצדדיות  אתם רואים מה נעשה בכל צד כאשר רוב שדה הראייה שלכם במראות אלו יאפשר לכם לראות מה קורה מימינכם ומה משמאלכם. אפשר להיעזר בחבר שיעמוד כל פעם בצד אחר כשאתם מכוונים את המראה, זכרו כי המטרה העיקרית של המראות זה להתריע לכם על רכבים שנמצאים סביבכם כך שכיוון נכון ישפר לכם את סך שדה הראייה. במראת התשקיף שנמצאת בתוך הרכב (זאת שמעליכם) אני משתמש בעיקר כדי לראות אם יש רכבים מאחוריי בזמן בלימה או עקיפה אז חשוב לכוון אותה כך שתוכלו לכסות כמה שיותר שטח בחלק האחורי.
4)אורות, במידת הצורך. בתקופת החורף, 1/11 – 31/3 חלה חובה על כל כלי רכב שנוסע בכביש בינעירוני להדליק אורות גם בשעות היום נא לקחת זאת לתשומת לבכם.
5)הנעה של הרכב תתבצע כך: לחיצה על דוושת המצמד----> שילוב להילוך ראשון---->לחיצה על דוושת הברקס---->הנעת הרכב---->שחרור ידית בלם היד, ה"אמברקס" כפי שרבים נוטים לכנות.

זהו עד לפה אפשר להגיד שאנחנו כבר יכולים להתחיל לגרום לרכב לנוע, נראה ארוך ומייגע לא? אז זהו שברגע שמתרגלים את כל הפעולות האלו בשיעורים זה כבר הופך לנורמה וקשה לפספס. למי שעדיין מתקשה לזכור הייתי ממליץ לנסות לזכור בדרכים יצירתיות כמו ר"ת.

אין בי ספק כי שמעתם לפחות פעם אחת מהמורה שלכם את הביטוי "קריאת מהלכים" ובכן, זוהי יכולת המפתח לדעתי בנהיגה נכונה ובטוחה. בזמן הנהיגה חובה להרים את הראש ולהסתכל לרחוק, לנסות לנבא את מה שיקרה בשניות הבאות באמצעות אינדיקציות בסיסיות, לדוגמא: התקרבות לצומת בין אם מרומזר ובין אם מתומרר בלבד, התקרבות לפקק תנועה וכו' . ברגע שאנחנו מודעים למה שעתיד לקרות, הנהיגה שלנו הרבה יותר נינוחה ונכונה.

"אל תפתיע ולא תופתע" פנסי תאורה, פנסי איתות, תאורת בלימה, כל אלו לא בכדי נוצרו אלא על מנת לאפשר לנהגים סביבך להבין את כוונותיך ולהתנהל בהתאם. אז בבקשה, תקפידו לאותת בכל פנייה, עצירה וסטייה. חשוב לציין כי כל תנועה שתבצעו תשתדלו לעשות אותה בהדרגה ולא בפתאומיות... לדוגמא מעבר בין נתיבים, מעבד חד יפתיע נהגים אחרים, לעומת זאת סטייה הדרגתית תתנהל בטבעיות ובנינוחות ויהיה קל לנהגים האחרים להבחין בה.

למה חשוב לבלום בהדרגה? ראשית זה תואם את העיקרון האחרון, במידה ונמצא רכב צמוד מאחוריכם ותבלמו בפתאומיות, גדל הסיכוי שהוא יתנגש בכם .חשוב להקפיד לתת מבט חטוף במראת התשקיף בזמן בלימה משמעותית, ככה תוכלו לתמרן בין עוצמת הבלימה לבין המרחק שהרכב מאחוריכם תופס מכם. שנית, אני לא אכנס לתחום יותר מדי לעומק אבל חשוב שתבינו שכשבולמים רכב בתנועה, משקל הרכב עובר לחלק הקדמי, זה מסביר למה אתם רוכנים קדימה כשאתם בולמים. בלימה הדרגתית תאפשר למשקל לעבור בהדרגתיות לקדמת הרכב ותגרום לבלימה יעילה יותר, נסו זאת בעצמכם ותראו עד כמה זה משפר פלאים את יכולתכם לבלום את הרכב ביעילות וגם בלי להפיל לאף אחד ברכב את הלב, קל וחומר לבוחן.

רוב הבחורות מקללות אותו עד היום, יש כאלה שדווקא לא יכולים בלעדיו, כן, המצמד, הידוע בשמו גם כקלאץ'. איך עובדים איתו נכון? כידוע לרוב, תפקידו של הקלאץ' ביחד עם תיבת ההילוכים הוא לווסת את הכוח שמועבר מהמנוע לגלגלים בהתאם למהירות שבה אנו נמצאים. שימוש לא נכון בקלאץ' יוביל ל"קפיצות" של הרכב ולהשמעת רעשים מוזרים, מקרים שרצוי להימנע מהם כלל, על אחת וכמה בזמן בחינה. בכדי להעביר הילוכים בצורה נכונה ולהשתמש במצמד כראוי, אזכיר לכם מושג שלבטח המורה שלכם ציין בפניכם והוא "הנקודה". ובכן, כדי למנוע את כל התרחישים הלא רצויים צריך להבין שכשלוחצים על הדוושה אפשר ללחוץ בפעולה אחת עד הסוף, אך בזמן העזיבה, עוזבים את הקלאץ' עד לנקודה, ומהנקודה ואילך יש להתחיל ולעזוב בעדינות את הקלאץ', ממש במתינות. את הנקודה ניתן לזהות כשנמצאים במצב סטטי ללא תנועה כשהרכב ממונע, מתחילים לשחרר לאט את דוושת המצמד, כשמתחילים להרגיש רעידות  ברכב ניתן להניח כי זהו אזור הנקודה.
חשוב לזכור שכל פעם שהגענו לנקודה, אנחנו יודעים כי זהו השלב שבו אנחנו מעבירים את רגל ימין לדוושת הגז ומתחילים ללחוץ בהדרגה ובד בבד משחררים את דוושת המצמד לחלוטין. מי שמעביר הילוכים בצורה נכונה ומתנהל כראוי עם הקלאץ', נותן תחושה של שקט לבוחן שלו, תנסו להיכנס לנעליים שלו ולהבין אותו, מי שגורם לטסטר שלו נחת בזמן הבחינה הסיכוי שלו להצליח בבחינה מאוד גדול.

כמובן שאי אפשר להזכיר את הנקודה בלי להזכיר את הפחד של כל ירושלמי במבחן נהיגה, זינוק בעליה. העיקרון הוא די פשוט ואין מה לחשוש באמת, מי שכבר רגיל לשחרר את המצמד עד לנקודה יבצע זאת בקלות יתרה. הרעיון הוא שבזמן שהרכב עומד בעליה ואתם רוצים להתחיל בנסיעה, ניתוק של הגלגלים (לחיצה על הקלאץ' בלי לחיצה על הבלם) יגרום להתדרדרות הרכב, מקרה שלכאורה מאוד מלחיץ כשרכב מאחוריכם ממש צמוד אליכם.
את הזינוק בעליה מבצעים בצורה נכונה באופן הבא:
1)משחררים בהדרגה את דוושת הקלאץ' עד לנקודה.
2)עוזבים את דוושת הברקס.
3)משלבים גז בהדרגה ובד בבד עוזבים את דוושת הקלאץ'.
חשוב לזכור, שכל פעולה שמתבצעת עם הקלאץ' חייבת לעבור בנקודה, נגעת? נסעת? דרך הנקודה עברת!

ערך נוסף שחשוב להזכיר, הלוא הוא שמירת המרחק, על מנת לקיים את כל הדגשים שניתנו עד כה, אין ברירה אלא לשמור מרחק. כיצד ניתן להסתכל לרחוק ולנבא מהלכים כשלא שומרים מרחק? כיצד ניתן לבלום בבטחה ובצורה יעילה כשלא שומרים מרחק? כיצד ניתן למנוע תאונה פתאומית עם רכב שאתה נוסעים בעקבותיו ללא שמירת מרחק? התשובה לשאלות האלו היא חד משמעית, אי אפשר. הייתי מוסיף גם שלא מומלץ לנסוע בעקבותיהם של משאית, אוטובוס, טרקטור ורכבים גדולים ואיטיים מסיבה חשובה אחת, הם פשוט מצמצמים לנו את שדה הראיה.

איך מבצעים חניה נכון? כיום כל המורים נותנים הסבר טוב לחניה כך שאין טעם להתעמק בנושא כאן, דגש מאוד חשוב לטעמי הוא להרבות לתרגל חניות ולהפציר במורה שלכם לעשות כמה שיותר עד שפשוט תרגישו מאוד בטוחים בזה. אף אחד לא נולד מומחה בחניות: תרגול, תרגול ותרגול.

כל מה שנותר לכם, הוא להגיע רגועים לבחינה, לאחר שתרגלתם מספיק פעמים את מה שנאמר כאן ביחד עם הדגשים של המורה. אין בידי ספק כי הגדלתם את סיכוייכם לעבור את הטסט הראשון שלכם.
בהצלחה וסעו בזהירות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה